Kuidas muutunud reaalsuse ja teadmatusega harjuda

Elame muutlikus, ebakindlas, kompleksses ja ebamäärases (VUCA) maailmas. Koroonakriis on ebamäärasust, segadust  ja teadmatust mitmekordistanud ning esitab meile väljakutse sellega harjuda ja kõigele vaatamata ikkagi toime tulla. Füüsiline ja vaimne tervis on vastupidavuse võtmeks!

Kuigi sa ei saa  muuta seda, et teadmine tuleviku kohta on ähmane ja ebameeldivad asjad  juhtuvad, saad sa siiski muuta oma suhtumist nendesse.  Mida saad selleks ette võtta?

Kujutle, kuidas tuled toime ebamäärsusega

  • Võta endale aega, et läbi mõelda   eesseisvad raskused. Kujutle seejärel, et oled nendega toime tulnud. Vaata kujutluses tagasi, kuidas sa seda tegid.
  • Kui mure ja ärevus ikkagi asu ei anna,  siis mõtle läbi, milline mure on õigustatud ja mida saad teha ohu ja halbade tagajärgede vältimiseks. Mõtle neid variante läbi mitu. Kirjuta need endale välja ja loe vahetevahel uuesti üle ning täienda ja muuda neid.
  • Keskendu sellele, mida saad teha, mitte sellele, mida ei saa ja mis on nüüd halvasti. Püüa leida väikesi märke olukorra paranemisest nii endas kui ka ümbritsevas.  Võimenda neid teadlikult seal, kus sulle tundub, et teadmatust ja segadust on  palju.

Leia ja otsi, mis sind toetab

  • Sea mõistlikud ja jõukohased sihid, mis on  lähiajal saavutatav ja sõltuvad suuresti vaid sinust endast. Sest kontrollida saad kõige paremini seda, mis sõltub  sinust endast ja saavutamise tunnet koged sagedamini siis kui siht on käegakatsutavas kauguses.
  • Küsi ja otsi vastuseid – nii hoiad aju erksana. Otsi mitu vastust ühele küsimusele. Vali neist see, mis sind toetab. Vaata, mida neist saad edasi  arendada. Hinda, mis on tänases realistlik ja võta see teha.
  • Küsi, mida sinu kaaslased muutunud olukorras uut on teada saanud või selgeks õppinud ning kuidas nad selleni on jõudnud. Mõtle seejärel läbi, mida saaksid ka ise ja omal moel uut moodi ja teisiti teha.

Puhka keha ja vaimu

  • Vali tegevused, millesse süvenemine muremõtted eemal hoiab. Et toime tulla, tuleb  ohte teadvustada ja riskid maandada. Kuid neile pole mõistlik kogu oma aega kulutada.
  • Pinget aitab maandada tegevus, millel on nähtav ja selgelt äratuntav tulemus. Sama rahustavalt mõjub  mõõdukas kehaline tegevus.
  • Võta endale vahel aega et olla lihtsalt niisama. Kui sa ei tea, mida teha ja sul ei tule ühtegi mõtet pähe, kuidas edasi …, siis võta hetk vaikimiseks või vaikeluks ja lase asjadel olla ja muredel minna.

Vali nende viie võimaluse hulgast üks, mis aitab motivatsiooni hoida

  • Vali  igasse päeva vähemalt üks meeldiv (õpi)tegevus, mis aitab sul muudest muredest eemalduda
  • Tee iga päev natuke aega seda, mille vastu sul on  huvi ja mis sind köidab.
  • Tee seda, mis on vajalik ja väärtuslik sinu jaoks olulistele inimestele, su lähedastele ja teistele sulle tähtsatele isikutele. Tee oma töid vahel nii nagu nemad seda teeksid.
  • Mõtle, mis on vähim võimalik,  mis sul tuleb teha selleks, et säilitada meelerahu ja tunda, et oled juba midagi ära teinud.  Võta  oma päev kokku enese tunnustamisega  selle vähese eest, mida sa täna selleks ära tegid.
  • Võta endale kohustus mõni töö lihtsalt päeva jooksul ära teha ja alusta sellega viivitusteta. Ole endale seejärel tänulik, et said hakkama.

Tervisekaitse spetsialist annab nõu veel mitmel olulisel teemal, loe soovitusi siit.

 

Foto:  
Arek Socha from Pixabay