Põlve eesmise ristatisideme vigastus

Põlveliigeses paikneb kaks väga olulist ristatisidet - eesmine ja tagumine (ingl k anterior cruciate ligament, ACL ning posterior cruciate ligament, PCL). Eesmine ja tagumine ristatiside paiknevad liigese keskel üksteise suhtes risti ning ühendavad omavahel reieluu sääreluuga. Mõlemad sidemed on väga tugevad, mis tähendab seda, et purunevad väga suure põlveliigese trauma korral.

Peamiselt toimuvad traumad pärast üleshüpet ühel jalal, kui jalg jääb kinni mõne objekti taha või kui maandutakse ebaõnnestunud pöördel tugijalale. Eesmise ristatisideme rebestuse võib põhjustada see, kui samaaegselt toimub põlveliigese rotatsioon sissepoole koos ülemäärase väljasirutusega või kui põlveliigese rotatsioon väljapoole toimub samaaegse hüppeliigese väljapoole pöördumisega.

Soojendusprogrammid hoiavad vigastuse ära

Kontaktspordialade puhul kasutatakse vastava vigastuse ära hoidmiseks väga konkreetseid soojendusprogramme nagu näiteks FIFA11+ ja HarmoKnee. Vigastusi ennetavad soojendusprogrammid treeningul on efektiivsed eelkõige eesmise ristatisideme vigastuse ärahoidmisel. Lisaks on FIFA11+ kasutamine jalgpallurite seas näidanud, et tänu sellele soojendusprogrammile lüheneb vigastusest taastumiseks kuluv aeg ning seeläbi saavad sportlased kiiremini võistlusareenile naasta.

Siiski, kui tegemist on juba konkreetse vigastusega, sõltub ravi vigastuse astmest. Kergema (I astme) vigastuse puhul on ravi täielikult konservatiivne. Trauma järgselt tehakse külmaravi, tagatakse puhkus (paus sportimises) ning vajadusel toestatakse jäse ortoosiga. Taastumiseks kuluv aeg on üldjoontes 2-3 kuud. Keskmise (II astme) vigastuse puhul pigem proovitakse veel hoiduda kirurgilisest sekkumisest. Vigastuse ulatuse tõttu võib taastumiseks kuluv aeg olla lausa kuni kuus kuud. Kui taastumine pole siiski olnud ootuspärane, näiteks põlves esineb ebastabiilsust, otsutatakse ikkagi teha eesmise ristatisideme rekonstruktsioon ehk rebenenud kõõlus asendatakse vajadusel uuega. Raske (III astme) vigastuse ehk täieliku eesmise ristatisideme rebendi puhul otsustatakse tihti operatiivse sekkumise kasuks, kuid mõnikord on teatud kaasuvad tegurid (vanus, kudede terviklikkus põlve piirkonas, üldine tervislik seisund ning sportlik tase), millega peab enne lõpliku otsuse tegemist arvestama.

Abiks terapeutilised harjutused

Olenemata vigastuse astmest, on väga oluline alustada esimesel võimalusel füsioteraapiaga. Terapeutiliste harjutuste eesmärgiks on tagada põlveliigese ja selle ümber olevate kudede ja kõõluste maksimaalne taastumine. Terapeutilised harjutused on suunatud eelkõige põlveliigese reielihaste tugevdamiseks ning põlveliigese stabilisatsiooni tagamiseks. Lisaks harjutustele sobib jalgrattasõit ning ujumine.

Alltoodud videotes on mõned harjutused, mida võiks põlveliigese ristatisideme vigastuse järgselt sooritada.

Põlve eesmise ristatisideme rekonstruktsiooni järgne 1. nädal ja terapeutilised harjutused

Põlve eesmise ristatisideme rekonstruktsiooni järgne 2. nädal ja terapeutilised harjutused

Füsioterapeut annab nõu veel mitmel olulisel teemal, loe soovitusi siit.

 

Allikaloend:
Männik, G., Eller, A., Schneider, S., Jalak, R. Sagedasemad tugi-liikumisaparaadi haigused. Kinniste vigastuste esmaabi.
Silvers-Granelli, H.J., Bizzini, M., Arundale, A., Mandelbaum, B.R., Snyder-Mackler, L. (2017) Doesthe FIFA 11+ InjuryPreventionProgramReducetheIncidence of ACL Injury in Male SoccerPlayers? ClinOrthopRelat Res. 475(10): 2447–2455.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4641548/
Foto: planet_fox/Pixabay